Al meer dan 50 jaar is Kingspan Unidek dé expert in isolatieoplossingen voor de bouw. Vanuit een passie om te innoveren, worden geavanceerde oplossingen ontwikkeld die bijdragen aan een veilige en duurzame wereld. En dat innoveren gebeurt niet alleen op productniveau: op digitaal gebied stapten zij samen met de andere Kingspan-divisies in 2022 over naar een nieuwe website en verruilden daarmee Kentico CMS voor Adobe Experience Manager.
“Donna heeft Kingspan Unidek geholpen bij de transitie naar een nieuwe, wereldwijde Kingspan-website. Als projectmanager nam Donna de honneurs waar voor ons en was zij het aanspreekpunt voor het internationale webteam. Tussentijds gaf ze terugkoppeling over de stand van zaken of trok ze tijdig aan te bel om zaken te escaleren. Fijne collega om mee samen te werken!”
— Bram Geurts, Marketing Manager bij Kingspan Unidek


De stip op de horizon
Tijdens de discovery-fase van dit project werden de prioriteiten voor het nieuwe platform al snel duidelijk. Uit verschillende bronnen, waaronder klanttevredenheidsonderzoeken, SEO audits en bezoekersdata uit Hotjar en Google Analytics kwam duidelijk naar voren dat bezoekers vroegen om een snellere, responsieve website met een eenvoudigere productnavigatie en verbeterde zoekmogelijkheden.
Met dit einddoel voor ogen is er hard gewerkt aan onder andere het opschonen en optimaliseren van bestaande content, het samenstellen van een vernieuwde productnavigatie op basis van verschillende databronnen en het uitvoeren van de daadwerkelijke verhuizing door de lokale teams in een serie sprints.

Een brug tussen Global en de landenteams
In een organisatie ter grootte van Kingspan wordt er in een dergelijk traject intensief samengewerkt door het global web team op het hoofdkantoor in Ierland en de lokale landenteams. Elk kijken zij met een eigen bril naar hetzelfde traject: de focus van global ligt op de grote lijnen, terwijl de landenteams binnen deze grote lijnen onderzoeken hoe hun online marketingactiviteiten nog een optimaal bereik kunnen behouden in het nieuwe platform.
Het einddoel van iedereen is echter hetzelfde: bezoekers van de Kingspan website sneller en beter faciliteren met behulp van vereenvoudigde navigatiemogelijkheden en een focus op het aanbieden van kwalitatieve content boven kwantiteit. Met dit doel in het achterhoofd is dan ook de brug tussen global en local gebouwd. Door global mee te nemen in lokale uitdagingen met een data gedreven onderbouwing, verbeterde de interne synergie en kon er gewerkt worden aan een ‘best of both worlds’ platform, waar de grote lijnen door global worden gedreven, maar waar ook gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht voor lokale uitdagingen.

De rol van Digital Donna:
- Begeleiden van een succesvolle optimalisatie en transitie van de content van Kingspan Unidek naar het nieuwe platform;
- Managen van stakeholders, waaronder het global web team, marketing managers en medewerkers binnen Kingspan Unidek, compliance experts, productmanagers en externe leveranciers;
- Creëren van draagvlak bij het global team voor lokaal benodigde functionaliteiten;
- Bewaken van de planning en scope van het project.
Het resultaat
Op 30 mei 2022 is de knop omgegaan en is de nieuwe website gelanceerd. Een fantastische mijlpaal die gevierd mag worden! Bekijk het eindresultaat op www.kingspanunidek.nl.
