Online Marketing Strategie
Moeten we iets doen met TikTok?
Is adverteren via Google iets voor ons?
Heeft het zin om te gaan bloggen?
In de wereld van online marketing zijn er ontzettend veel middelen die je in kunt zetten om zichtbaar te worden. Zoveel, dat het vaak makkelijk is om overweldigd te raken van alle kansen. Moet je nou echt ál die ballen hoog houden?
Het antwoord is nee. Wat wel belangrijk is: jouw online succes begint met een doordachte online marketing strategie.
Wat is een online marketing strategie?
Een online marketing strategie is een lange termijnplan waarin je je richt op je online marketingactiviteiten, met meetbare doelstellingen en een mix aan kanalen en middelen die je gaat inzetten om deze doelstellingen te behalen. Vergelijkbaar met een bedrijfsstrategie dus, maar in dit geval ligt de focus volledig op het online marketinggedeelte.
Waarom een online strategie?
De belangrijkste reden waarom ik je een online strategie aanbeveel?
Je schiet niet langer met hagel.
Omdat je je van tevoren goed in je doelgroep verdiept en duidelijke doelstellingen definieert, besteed je je tijd daarna net zo effectief: je weet immers op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt en waar jij dus de focus op kunt leggen voor jouw online activiteiten.
Hoe stel je een online marketing strategie op?
Mooie woorden die je ongetwijfeld inspireren om aan de slag te gaan, maar dan komt natuurlijk de hamvraag: hoe?
Er zijn nogal wat manieren om tot een strategie te komen, en die variëren van 1 A4’tje tot een compleet naslagwerk. Maar hoe kort of lang jouw strategie ook wordt, er zijn een aantal zaken die je zeker niet moet overslaan:
Stap 1: Wie ben je en waar sta je voor?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Heb je al een bedrijfsstrategie? Dan heb je ongetwijfeld al nagedacht over waar je onderneming voor staat en wat je wil uitdragen aan de wereld. Zo’n missie en visie kunnen al een eerste invloed hebben op hoe jouw online strategie er vervolgens uit komt te zien.
Stap 2: Hoe ziet je doelgroep eruit?
Breng in kaart wie jouw klanten zijn. Hoe ziet het besluitvormingsproces eruit, op welke kanalen is je klant actief, wat zijn de problemen en naar welke oplossing wordt gezocht? Door het antwoord op deze vragen te verkrijgen (met behulp van bijvoorbeeld interviews, surveys of desk research) merk je dat je je doelgroep veel beter leert kennen.
Stap 3: Wat wil je bereiken?
Het mooie aan online marketing, is dat alles uitstekend meetbaar te maken is. Bedenk dus goed wat je met jouw inspanningen wilt bereiken en hoe dat zich vervolgens weer vertaalt naar een doelstelling. Dat kan op verschillende manieren, zoals het verhogen van het aantal leads, het verbeteren van de tijd dat bezoekers zich op je website bevinden en meer.
Stap 4: Met welke kanalen en middelen ga je dit doen?
Deze stap bevat de praktische info. Op welke kanalen ga je je focussen? En welke kanalen laat je (voorlopig) buiten beschouwing? Welke middelen ga je hiervoor inzetten en hoe is dat verdeeld? Door dit in kaart te brengen eindig je met een tastbaar plan van aanpak.

De voordelen van een online strategie:
- Je leert je doelgroep er beter mee kennen
- Er komt focus op de juiste, relevante middelen
- Het biedt houvast en meetbare doelen om naartoe te werken
Waar ik je o.a. mee kan helpen:
- Begeleiding van strategie- en doelgroepsessies
- Opstellen van een online marketingplan
- (Begeleiding bij) uitvoering van online marketingplan

Verder lezen over Online Marketing Strategie:
Contentcreatie voor de zorgadministrateurs van de toekomst
De vele veranderingen in de zorg waren voor Amsterdam UMC de reden om de opleiding Zorgadministratie geheel te vernieuwen. En dat mag de nodige aandacht en inschrijvingen opleveren!
Verder lezenAan de slag?
Samen brengen we jouw bedrijfsdoelstellingen in kaart, duiken we dieper in je doelgroep en gaan we op zoek naar datgene wat jou onderscheidend maakt. Dat vertalen we vervolgens in een pragmatisch en onderbouwd online marketingplan.