Hou die aandacht vast! Beter schrijven voor het web doe je zo

Schrijven voor het web is een vak apart. Je hebt niet alleen te maken met je menselijke lezers die op zoek zijn naar makkelijk verteerbare content. Ook is er een algoritme dat meebepaalt of jouw content interessant genoeg is om hoog in de zoekmachines te vertonen. In dit blog leer je betere webteksten schrijven aan de hand van een aantal belangrijke stappen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Cliché, maar waar… Voordat je lukraak begint te pennen (nouja, typen), is het slim om voor je tekst of teksten wat huiswerk te doen om uiteindelijk tot een beter eindresultaat te komen. Ik splits de voorbereidende fase zelf graag op in drie verschillende handelingen:

  • Een onderwerp(enlijst) bepalen;
  • Zoekwoordenonderzoek;
  • Een grove opzet schetsen.

Op het moment dat je besluit om te gaan schrijven voor het web, kan het zijn dat je al een onderwerp in je hoofd hebt. Maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn! Daarom is het slim om, bijvoorbeeld door middel van een mind map, één of meerdere onderwerpen te bedenken waar je over wilt gaan schrijven. Dat geeft al richting.

Heb je een onderwerp? Top! Dan kun je nu aan de slag met een zoekwoordenonderzoek. Bekijk op welke termen er gezocht wordt (en hoe vaak) om een goed beeld te krijgen van waar je doelgroep naar op zoek is. Dit kun je doen met behulp van gratis tools (zoals Google Trends, Ubersuggest, AlsoAsked en AnswerThePublic) en/of met betaalde programma’s (zoals SE Ranking, Ahrefs, Moz of SEMrush).

Google is je BFF

Tip: spiek vooral ook even bij je concurrenten tijdens je zoekwoordenonderzoek: Google wie er momenteel op ‘jouw’ zoekwoord binnen de top 10 verschijnen. Die doen ten slotte duidelijk iets goed met zo’n ranking, dus wellicht kun je er nog wat inspiratie uit halen: bijvoorbeeld sub-onderwerpen die niet in jouw tekst mogen ontbreken.

Enne, open deur dit natuurlijk, maar kopieer niet letterlijk deze teksten. Blijf vooral authentiek en vertrouw op je eigen creativiteit!

Beter schrijven voor het web

Op basis van je gekozen onderwerp en de resultaten uit je zoekwoordenonderzoek zul je merken dat je al aan een specifieke opbouw van je tekst begint te denken. Het is handig om dit voor jezelf kort op papier te zetten (het hoeven maar een paar bullets te zijn), zodat je houvast hebt tijdens het schrijven. Voorbeelden van de opbouw van een tekst zijn:

  • Lijstjes of tips (“10 barretjes in Eindhoven die je bezocht moet hebben”)
  • Een stappenplan (“In vier stappen naar een sterke online marketingstrategie”)
  • Een antwoord op een probleem of vraag (“Waarom je voor 2022 zonnepanelen moet installeren”)

Schrijven voor het web: tips om een betere tekst op papier te krijgen

Dan is het tijd om in de pen te klimmen. Houd de schets van je opzet erbij, begin en wees nog niet te kritisch op je schrijfstijl! Dat reviewen komt later wel. Als je vanaf de eerste zin te veel bezig bent met perfectie, kom je vaak geen woord verder. Dus gaan met die banaan en don’t look back (yet):

Waar je al wel rekening mee kunt houden bij het schrijven van een lekker leesbare tekst zijn de volgende eigenschappen:

1. Scanbare content

Onze spanningsboog als we online aan het surfen zijn is korter dan het lontje van Gordon Ramsay. Dat betekent dat we onze content het liefst voorgeschoteld krijgen in hapklare brokken die gemakkelijk te scannen zijn. Maak dus gebruik van:

  • Korte alinea’s
  • Duidelijke tussenkoppen
  • Afbeeldingen of bullets om de tekst te breken

2. Leesbare content

Ja duh, Don.

Maar is dit wel zo ‘duh’ als we denken? Zelf loop ik maar al te vaak vast op een tekst en kom ik er simpelweg niet doorheen. De zinnen zijn dan op zo’n manier geformuleerd dat ik aan het eind het begin alweer ben vergeten. Wat er dan gebeurt? Dat tabje wordt gesloten en ik ga door naar het volgende zoekresultaat.

Dat kwijtraken van lezers wil je voorkomen. Je maakt je tekst lekker leesbaar door:

  • Een actieve schrijfstijl te gebruiken (dus niet: “de bloemen zijn gekocht door Donna”, maar: “Donna koopt de bloemen”)
  • Afwisseling in je zinslengte te creëren
  • Spreektaal te gebruiken

3. Crawlbare content

Tot slot is schrijven voor het web ook een stukje schrijven voor je ‘niet-menselijke publiek’: de crawlers van zoekmachines. Die gaan pagina’s op het web langs en indexeren ze in bijvoorbeeld Google of Bing. Maar een crawler leest natuurlijk anders dan een menselijke bezoeker van je pagina.

Om ervoor te zorgen dat een crawler je pagina gemakkelijker leest, de kwaliteit ervan bepaalt en deze dus hoger indexeert pak je onderstaande punten op bij het maken van je pagina:

  • Verwerk het zoekwoord waar je je op richt in je paginatitel (je H1), je metaomschrijving, een subkop en in je tekst, maar let op: vermijd ‘keyword stuffing’! Zorg wel dat je tekst leesbaar blijft en niet is doorspekt met je zoekwoord, want dat doet je positie in de zoekresultaten geen goed. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  • Voeg alt text aan je afbeeldingen toe, waarin je omschrijft wat er op een afbeelding te zien is.
  • Zorg dat er voldoende volume is om te crawlen: een minimum van 350 woorden is aanbevolen.
  • Maak gebruik van relevante in- en externe links op je pagina om de crawler te helpen begrijpen welke andere content verwant is aan deze pagina.

En dan: wegleggen, herlezen, optimaliseren en publiceren

Het is zover, je hebt een concept van je tekst klaar! Wat ik dan zelf altijd doe, is de tekst even wegleggen om iets anders te doen. Pas daarna lees ik de tekst opnieuw door en controleer ik deze op leesbaarheid, grammatica en zoekmachinevriendelijkheid.

Er zijn tal van tools beschikbaar die je kunnen helpen met het reviewen van je tekst. In WordPress is de Yoast SEO plugin je beste vriend als het gaat om een leesbaarheids- en SEO-analyse. Schrijf je Engelstalige teksten? Dan is de Hemingway Editor een aanrader om je tekst te controleren op actieve zinsbouw, zinslengte, grammatica en meer. Beide tools geven duidelijk weer waar je je tekst nog kunt verbeteren.

Je content recyclen kan een goede keuze zijn om efficiënter te schrijven voor het web.

Schrijven voor het web is ook: je content recyclen!

Dan nog één laatste tip: je hoeft echt niet iedere keer een nieuwe tekst te schrijven voor je website. Recycle ook vooral de content die je al hebt!

Er is niets mis mee om een goede tekst een jaar later nog eens opnieuw onder de loep te nemen, te actualiseren en opnieuw te delen. Das nog eens efficiënt met je tijd omgaan.

Geen tijd om zelf in de pen te klimmen?

Nou, komt dat even toevallig uit. Dan help ik je graag! Of het nu gaat om een SEO-landingspagina, een blog, een case of teksten voor je gehele website, ik draai er mijn handen niet voor om. Ik duik erin en als je wilt publiceer ze direct voor je in jouw CMS.