SEO
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het einddoel van SEO is het behalen van een hogere positie in zoekresultaten (met Google als grootste en bekendste zoekmachine), voor termen die voor jou relevant zijn.
Waarom is SEO belangrijk?
Aandacht besteden aan SEO kan een enorme boost betekenen voor je online vindbaarheid. Bovendien draagt het niet alleen bij aan het aantrekken van een groter publiek, maar vooral ook aan een kwalitatiever publiek als je je focust op de juiste zoekwoorden.
Een andere reden waarom ik je adviseer om SEO onderdeel te maken van je online marketing strategie is minder glamoureus, maar wel een feit: als jij niet zichtbaar bent, is je concurrent het wel.
Hoe werkt SEO in de praktijk?
Je wil aan de slag met zoekmachine-optimalisatie, maar hoe gaat dat nou in z’n werk? Hoeveel tijd gaat hierin zitten en wat zijn de kosten? Belangrijk om hier te vermelden: zoekmachineoptimalisatie is een lange termijnproject en bovendien geen éénmalige klus. Ook na het publiceren van je pagina’s is analyseren en optimaliseren een vereiste.
SEO succes wordt grofweg bepaald door aandacht te besteden aan drie factoren. Deze hoofdcategorieën beïnvloeden namelijk op een positieve manier het algoritme (= de geautomatiseerde formule die websites als Google gebruiken om een waarde aan jouw website toe te kennen):
- Techniek (denk aan je menustructuur, laadtijd, gebruik van headers)
- Content (voorzien in de vraag van je bezoeker zodat ze niet direct afhaken)
- Autoriteit (externe websites die een link plaatsen naar jouw pagina)
Mijn belangrijkste tip?
Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig na bovenstaande uitleg, maar staar je niet blind op het algoritme. Zet altijd de behoeften van jouw klant centraal bij het schrijven van nieuwe copy. Op welke vragen en problemen bied jij een antwoord? Als je daar je content op inricht, vergroot je kans op zichtbaarheid bij de juiste bezoekers.

De voordelen van SEO:
- Je haalt relevanter websiteverkeer binnen
- Je bent niet afhankelijk van advertentiebudgetten
- Een hogere positie wekt vertrouwen bij je bezoekers
Waar ik je o.a. mee kan helpen:
- Strategie
- Zoekwoordenonderzoek
- Website audit
- SEO copywriting
- Linkbuilding

Verder lezen over SEO:
Hou die aandacht vast! Beter schrijven voor het web doe je zo
Schrijven voor het web is een vak apart, en de aandacht grijpen en vasthouden van je lezers is een uitdaging. Hoe je dat doet lees je hier!
Verder lezenAan de slag?
We gaan op zoek naar de zoekwoorden die voor jouw relevant zijn, vertalen de uitkomst daarvan vervolgens in de juiste content en analyseren en optimaliseren de resultaten.